Pred nástupom na materskú “dovolenku” som mala jasnú predstavu, svojho koníčka sa len tak nevzdám. V neskoršom tehotenstve som sa behu zriekla v očakávaní, že akonáhle to po pôrode môj zdravotný zdravotný stav dovolí, k behu sa vrátim – tentoraz s novým doplnkom – detským kočíkom.

Kočík vhodný na beh?

Už pri výbere kočíka som zohrával úlohu fakt, že kočík musí byť ľahký, športový, taký aby sa s ním dalo behať. V predajni ma upozornili, že štandardný športový kočík je optimalizovaný na nič viac len chôdzu (do 5km/hod) a odporučili mi špeciálne bežecké kočíky BOB. Tie sa zdali do mesta príliš mohutné, nevzhľadné, pomerne drahé a pre novorodencov nevhodné (ak si teda nedokúpite vaničkovú nástavbu), ich kúpu som odložila – kým nenájdem presvedčivý argument pre môjho manžela, že kočíky potrebujeme dva.

Prvé začiatky s behom po pôrode

Na prvé týždne som sa teda musela uskromniť s mojim Britax B-Motion 4. Ako správne namotivovaný športovec, hneď 8 dní po pôrode som sa vydala na prvé preteky s kočíkom. Nešlo o beh, ale rýchlu chôdzu s kočíkom, tzv. strollering. Okrem toho že strollering vyzerá komicky, preteky (ako aj každý krok) boli nesmierne náročné. Po tejto skúsenosti som sa rozhodla s behom chvíľku počkať, do úplného zotavenia, do šestonedelia.

Beh s kočíkom vs. strollering

Beh s kočárom sa netreba báť. Ak si však nemôžete dovoliť špecializovaný či športový kočík, vyskúšajte strollering (rýchlu chôdzu s kočárom).

Približne keď mala malá 2 mesiace, moja bežecká sezóna začala. Spočiatku to boli malé dávky počas víkendov (3-5km) vo veľmi pomalom tempe (8min/km), ale pre mňa každý jeden krok znamenal bežecký úspech a odpočinok od bežného zhonu mamičky s kojencom. Postupne sa však dávky a rýchlosť zvyšovala, ako aj moje nutkanie ísť behať častejšie.

Zrýchlila som tempo na bežnej prechádzke, porozhliadla sa po okolí a zistila, že s kočárom sa behať dá a je to veľmi náročné. Technika behu s kočárikom je úplne iná, pretože telo je v neustálom predlone, nemôžete si pomôcť rukami a poriadne vykročiť, pretože pred vašimi nohami je kočár.

Budete cítiť, akú veľkú záťaž na ruky, ramená a chrbát beh s 15kg nákladom znamená. Budete pociťovať kŕče v rukách a chcieť kočík rukami len odrážať. Skrátite kroky a beh bude vyčerpávajúcejší. Tento beh je naozaj náročný, ale nebežte tak priveľa – zničíte si svoju bežeckú techniku. Na druhej strane, kočík je veľkou výhodou pri strečingu po behu, nezabúdajte naň.

Ak sa vašemu dieťatku pri behaní páči a trúfnete si zvýšiť priemernú rýchlosť (pod 5:30/km), odporúčam stiahnuť po špecializovanom kočíku, s vyšším priemerom zaaretovateľných kolies.

Súčasný ženský maratónsky rekord behu s kočíkom je 3h 17min 52 sekúnd (Jessica Bruce, 2015).

Dbaj na terén, počasie a správne načasovanie

Pri behu s kočíkom musíte byť ostražitý i na terén a počasie, pretože kočár v rýchlosti môže kedykoľvek odskočiť. Dieťaťu sa rýchla jazda obvykle páči, (čím rýchlejšia, tým dieťa rýchlejšie zaspí) ale radšej ho prioblečte – studený vietor je nepríjemný. Rovnako nepríjemné môžu byť slnečné lúče – nezabudnite na clonu.

Dlhé behy môžu byť pre dieťa nudné a nezáživné. Majte po ruke hračku, obľúbenú dobrotu a naplánujte si beh počas bežného spánkového cyklu, aby vám znudené dieťa nezačalo vonku z ničoho nič kričať.